Menu

Zjadamy reklamy

Warsztat copywritera. Wskazówki, inspiracje, przegląd reklamowy.

5 kroków do stworzenia bohatera, który rozreklamuje Twoją reklamę

eirena

FullSizeRender

Jak każdy copywriter będziesz tworzyć płaskie reklamy z płaskimi bohaterami - paniami domu, których największym problemem jest niespieralna plama i bakterie w klozecie, mężami, którzy - oczywiście - umierają z powodu kataru, a przecież muszą iść do pracy i sprzedawać ubezpieczenia i 30-latkami, którzy przeczesują włosy i odkrywają, że już nie mają łupieżu. Tak będzie przez większość czasu.

giphy

Ale tak, jak każdy copywriter, będziesz też chciał stworzyć coś, co zasługuje na lwa. Coś, co poruszy emocje i co sprawi, że ludzie zaszerują z hashtagiem #wodospad. 

Będziesz chciał napisać historię. 

Będziesz potrzebował bohatera.

Nie ma dobrej historii bez dobrego bohatera. Nieważne, czy to człowiek, zwierzę, czy Ikeowska lampka. Potrzebujesz kogoś, wokół kogo zbudujesz historię. A żeby zbudować dobrego bohatera, potrzebujesz wiedzieć kilka rzeczy.

 

 

1. Wykorzystaj dostępną wiedzę

O budowaniu bohaterów i ich drodze napisano już wiele. Jeśli masz czas (a zachęcam, żebyś go poszukał), przeczytaj „Bohatera o tysiącu twarzy” Josepha Campbella. Znajdziesz tam opowieść o wyprawie i przemianach bohatera zawartych w mitach pochodzących ze wszystkich zakątków świata i dowody na to, że jest to stale ten sam bohater. Po lekturze odnajdziesz tego samego bohatera u J.K. Rowling, Suzanne Collins, Stephena Kinga.

Jeśli nie masz czasu, obejrzyj ten film:

 

 

2. Poznaj zasady rządzące opowiadaniami

W reklamowej historii nie masz czasu na rozwijanie postaci i opisy przyrody. Zły bohater musi jak najszybciej zabrać lizaka dziecku, a dobry przeprowadzić staruszkę przez jezdnię. Ten pierwszy musi albo dostać jak najszybciej nauczkę, albo okazać się kimś innym, niż myśleliśmy.

 

Dobremu należy się nagroda. Jak najszybciej. Nawet, jeśli staną na jego drodze przeszkody, „tragedia” musi się rozegrać błyskawicznie. Szczęśliwy finał za 2 minuty, zaczynamy odliczanie. 

 

 

3. I rządzące pisaniem w ogóle

Mając tak mało czasu musisz planować. Rozpisz dokładnie bohatera, żebyś wiedział co i jak zrobi w konkretnym momencie. Wiedz dokładnie jak się kończy jego historia, zaplanuj wydarzenia, które do tego końca prowadzą i wyrzuć wszystko, co nie jest niezbędne do takiego, a nie innego finału.

giphy 

 

4. Sprawdź, czy Twój bohater jeszcze żyje

Ty możesz być wykończony po godzinach pisania, Twój bohater nie. Dokładnie zaplanowana postać nie może wyglądać na zaplanowaną. Upewnij się, że byłbyś w stanie ją pokochać lub znienawidzić. Ją, nie historię, którą jej napisałeś. Nie twórz kolejnej płaskiej postaci, ale też nie komplikuj jej zbyt mocno. Musisz znaleźć niełatwy, złoty środek. 

 

 

5. Przejdź jeszcze raz przez brief

Masz doskonałą historię i doskonałego bohatera. Super. Teraz jeszcze raz sprawdź, czy mieści się w briefie. Czy grupa docelowa się z nim utożsami? Czy w historii zawarłeś rzeczy, na których najbardziej zależało klientowi? Jeśli nie, nie panikuj - może wystarczy dodać kilka rzeczy w tle, zmienić bohaterowi ubranie, albo dodać upierdliwą matkę. Pamiętaj, że plansza i voiceover na końcu mogą zrobić całą robotę. Jeśli wierzysz w historię i bohatera, idź z nimi do klienta.

giphy

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [patrycja] *.ims.pirx.pl

    Super wpis i nie rozumiem czemu brac komentarzy!
    Brawo na prawde!

  • axe007

    Super zdjęcia i filmy umieszczasz w artykułach :) ps. bohater CopywriterExpert :)

© Zjadamy reklamy
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci